Wednesday 9 January 2013

REZEKI...tak boleh diduga..

 Tapi mesti kena rajin usaha barulah rezeki yang datang tu setimpal..
Assalamualaikum..korang sihat? Aku sihat cuma perasaan jer yang kurang sihat...sikit jerlah yang tak sihatnya...kenapa? apa yang berlaku? Aku tau itu yang korang nak tanya kan... hehe..nielah yang aku nak share, beberapa hari lepas ada satu perkara yang berlaku yang aku rasa masih terkesan sampailah sekarang... Aku  nie adalah buat jualan kecil-kecilan...saja-saja buat jualan nie untuk mengisi masa lapang...eh yeke untuk masa lapang? Actually hidup aku nie dah cukup bz dengan kerja dan kelas...serious memang bz, tapi itu memang minat aku dari dulu, aku suka nak meniaga kecil-kecil nie...nak buat cemana kan..so apa yang terjadi? Nak start cite lah nie,  sorang customer aku nie tak nak buat bayaran, aku tak pasti kat masa silapnya tapi si dia memang bermati-matian tak mahu mengaku, pada dia semua bayaran telah dibuat...skema tak ayat aku...senang cerita macam nie, dia dah beli tapi tak nak bayar kemudia mengaku dah bayar...haaaa...boleyyyy...
Tak mengaku tu satu hal la, tapi yang paling tak boleh aku terima bila dia mengeluarkan perkataan-perkataan yang sangat menguris hati..sentap tau..dah lah tak nak bayar pastu kau carut aku macam-macam pulak..manusia sepsis apa la dia nie aku pun tak tau...malas la nak ungkit lagi apa yang dia dah buat, biarlah dia..biar Allah yang tentukan.. Lepas kejadian tu, aku memang redha dan anggap kerugian yang berlaku bukanlah rezeki aku.. Actually bukanlah pasal bayaran nie yang aku kesalkan cuma apa yang aku sangat kesalkan ialah sikap dia.. aku tak pernah dilayan macamnie sebelum ini dan aku yakin aku juga tak pernah layan sesiapa macam dia layan aku...jadi aku agak ‘culture shock’..well itu bukan culture aku...tapi SABAR...perkataan itu yang berulang-ulang berpusing di dalam kepala otak aku nie...Takpelah, dah takde rezeki, nak buat macamana kan... Redha jer la...
Memang itu bukan rezeki aku, sudah tertulis kan.. TAPI...ada satu lagi perkaran yang berlaku pagi ini yang buat aku terperanjat lagi...sekali lagi ‘culture shock’.. tahun nie memang tahun terperanjat untuk aku kot..apa jadi?? Aku dapat bonus babe...ala..yela..yela..semua orang prnah dapat bonus, apa yang dipeliknya kan...pelik sebab aku baru 2 bulan kerja kat sini..2 BULAN...tak pernah lagi sebelum nie aku dapat bonus sebelum setahun berkhidmat dekat company tu...heheheh...aku sure lah happy...gila tak happy...see..see..walaupun aku takde rezeki dengan customer yang buat palat tu tapi aku dapat rezeki yang lain.. Allah is great... aku bersyukur sangat...Alhamdulillah...Dia maha mengetahui mana yang baik dan sebaliknya untuk kita...tapi kita nie selalu ingat dekat Dia tak??? Hah..tepuk dada, tanya hati...okeylah..jaga diri, jaga kesihatan dan yang paling penting...sayangi diri korang...

See you when i see you
Eynahmad

No comments:

Post a Comment