Monday 4 June 2012

HOORE! HOORE! yang sangat best.



Cintamu sehebat laut yang luas
Sesegar ombak yang memutih
Bercanda di pasiran pantai
Kita bersama memadu asmara cinta setia


Assalamualaikum..

Masih tergiang-ngiang lagu nie di kepala aku..sebenarnya nak kongsi dengan korang tentang kehebatan filem Hoore Hoore (sebuah filem muzikal) yang dilakonkan oleh gabungan pelakon baru dan pelakon lama seperti Akim, Nurfarah Nazirah, Kilafairy, Harun Salim Bachik, Adibah Noor, Sahronozam Noor, Aznil Hj Nawawi, Fauziah Nawi dan ramai lagi pelakon-pelakon lain.
Filem ini dimulakan dengan Iman ( Lakonan Nurfarah Nazirah) yang sedang khayal bermimpi menyanyi bersama Johari (Lakonan Akim) di tepi pantai, cuba teka lagu apa yang mereka nyanyikan..dah kalau mimpi bernyanyi-nyanyi di tepi pantai sure korang dah dapat agak lagu apa yang dorang nyanikan kan..

Diantara babak terawal filem ini

Okey, filem yang mengambil masa lebih kurang satu setengah jam ini mengisahkan tentang seorang gadis yang agak debab, lurus bendul tetapi sangat baik hati iaitu Nurul Aiman yang bercita-cita untuk menyertai pertandingan Ratu Idola 2012 yang dianjurkan oleh sebuah majalah tempatan. Iman tinggal besama mak, ayah serta neneknya dan mereka hidup seperti keluaga normal yang lain. Iman mempunyai dua orang sahabat yang sangat rapat dengannya iaitu Lana dan Azadan, bukan sekadar sahabat tetapi Iman turut mempunyai musuh ketat iaitu Rita lakonan Kilafairy. Mereka semua bersekolah di sekolah yang sama, dalam diam-diam rupanya si Johari meminati Iman. Ehh betul ke pilihan si Johari nie, ketua pengawas dan budak paling top dekat sekolah meminati si Iman yang debab tu??. Dahlah Johari nie mempunyai ramai peminat termasuklah si Rita dan Lana.

Kalau dah ada seorang gadis yang lurus bendul tapi takde dugaan dan cabaran pada dia, tak best la kan. Di dalam filem nie bermacam-macam dugaan yang Iman lalui, ada pahit, manis, sayu dan aku boleh katakan perasaan aku memang bercampur baur sepanjang menonton filem nie, dan ada part yang aku memang menangis pun. Dugaan bermula apabila Iman bercadang untuk menyertai pertandingan Ratu Idola, kalau sebut pasal ratu, sure dalam kepala kita nie terbayangkan seorang perempuan yang slim, cantik, menarik dan gebu..so korang rasa dapat ke Iman si gadis yang debab memasuki pertandingan ini? ada yang jawab dapat ada yang jawab tak kan, kalau ada yang jawab dapat tu, korang rasa dia dapat ke sampai ke pusingan akhir?. Kalau nak tau korang memang kena pegi tengok filem nie barulah korang tau macamane seorang yang sangat merendah diri sebelum nie keluar dari kepompong hidupnya, bagaimana seorang ibu yang sangat keras hati dan membantah keputusan Iman dapat berubah fikiran, bagaimana seorang nenek memberikan cucunya semangat,  malah menjadi orang yang paling kuat untuk menjayakan impian Iman tu dan bagaimana semangat Johari yang tak pernah putus menyokong Iman dari belakang walaupun mendapat tentangan kuat daripada bapanya.  

Ini merupakan babak terakhir


Selain daripada jalan cerita yang sangat menarik dan aku memang rasa nak pergi tengok sekali lagi, cerita ini bertambah menarik dengan padanan lagu-lagu Arwahyarham Sudirman yang sangat popular di tanah air kita. Bagi aku filem nie memang sangat sangat sesuai ditontoni oleh semua lapisan masyarakat dari kanak-kanak hinggalah ke golongan dewasa cuma aku agak sedikit terkilan kerana sewaktu aku menonton filem nie cuma ada tak sampai 30 orang penonton dalam panggung tu. So kepada peminat-peminat filem melayu, korang memang wajib tonton filem ini, kepada yang agak kurang gemar menonton filem imelayu..aku rasa korang patut cuba menonton filem nie, memang tak rugi pun, banyak mesej yang mereka hendak sampaikan selain daripada lakonan mereka yang sangat hebat. So jangan teragak-agak untuk menonton filem ini yea...Bye..

Jaga diri, Jaga kesihatan dan yang paling penting sayangi diri anda..

See you when i see you..

Assalamualaikum

-Eynahmad-

 






   


 





No comments:

Post a Comment